Stretching framsida lår / Höftböjare

Stretchövning som effektivt motverkar stelhet i framsida lår och höftböjare.

  • Den här övningen motverkar stelhet i framsida lår/höftböjare som kan orsakas av för mycket stillasittande. Stelhet i framsida lår/höftböjare kan ge upphov till ländryggsbesvär.

  • Främre underbenet mot golvet, bakre benet pressas bakåt så långt det går. Ta sedan tag i vristen/foten på det bakre benet med samma sidas hand. Pressa försiktigt fram höften på sidan du stretchar samtidigt som du drar foten i riktning mot rumpan. Ju stelare du är i framsida lår desto mer kommer du känna stretchen där.

    Om du vill förstärka stretchen kan du resa det främre benets knä så att foten, i stället för underbenet, är i marken.

  • Stanna kvar i 3-5 minuter, andas och slappna av. Orkar du inte stanna kvar tillräckligt länge har du tagit i för mycket.

Dela med dig av stretching framsida lår

Relaterade övningar

Grodan - insida lår (stretchövningar)

Grodan

Grodan
Höftböjare (stretchövningar)

Stretching höftböjare

Höftböjare
Utfallssteg bakåt med vridning

Utfallssteg bakåt

Utfallssteg bakåt
Genom att surfa vidare samtycker du till att vi använder cookies för att förbättra upplevelsen av vår webbplats och tillhandahålla relevant marknadsföring. Läs mer i vår integritetspolicy. Ok