Utfallssteg bakåt med vridning

En sekvens av rörelser som utmanar kroppens balans och rörlighet på ett ypperligt sätt.

  • Att kombinera rörlighet med stabilitet och balans är ett effektivt sätt att träna på eftersom det är så du använder kroppen i verkliga livet. Här ökar du upp rörligheten i rygg och höfter, tränar din balans samt styrka i ben och bål. Till en början kan det kännas lite ryckigt och instabilt, låt övningen ta tid så kommer du snart märka att både balans och styrka förbättras.

    1. Utgångsposition höftbrett mellan fötterna, knän och tår pekandes i samma riktning (framåt), armarna lyfta högt över huvudet, sänkta skulderblad. Lyft ena knät rakt upp, hela tiden med stöd från magen så höfterna är parallella och i samma höjd.
    2. Kliv sedan bakåt, i ett stort steg och sätt kontrollerat ned foten i marken. Fortfarande med stöd från magen samt med armarna lyfta!
    3. Ta sedan motsatt sidas arm och sträva efter att nå den bakre hälen med handen. Kom ihåg att sträcka upp och bibehålla magstödet.
    4. Kliv sedan kontrollerat tillbaka till punkt två, knät lyft framför kroppen. Sätt ned foten och upprepa med motsatt ben.
  • Upprepa 5-10 gånger per ben.

Dela med dig av utfallssteg bakåt med vridning

Relaterade övningar

Ryggrotation (rörlighetsövningar)

Ryggrotation

Ryggrotation
Framsida lår (stretchövning)

Stretching framsida lår

Framsida lår
Höftböjare (stretchövningar)

Stretching höftböjare

Höftböjare
Genom att surfa vidare samtycker du till att vi använder cookies för att förbättra upplevelsen av vår webbplats och tillhandahålla relevant marknadsföring. Läs mer i vår integritetspolicy. Ok