ProRehab går på konferens och skaffar sig en idol

Okategoriserade Lämna en kommentar  

ProRehab har nu ägnat en heldag åt tarmen, dess bakterier och lärt oss om magens vänner (obehandlade, giftfria grönsaker, mjölksyrade grönsaker samt lugn och ro för att nämna några) och ovänner (till exempel kraftigt upphettad mat, gluten, mjölk, socker och stress). Mest av allt blev vi dock imponerade av mannen som presenterade sig som tarmbakteriernas ombudsman, professor Stig Bengmark. Hatten av för detta energiknippe till läkare och forskare, som fortfarande vid 87-års ålder brinner för att lära och lära ut.

Nedan följer Stigs tolv budord, lånade från bengmark.com

HÄLSA – TOLV BUDORD!

  1. Begränsa/ta bort socker och sockerlikt: bröd, pizza, pasta, kokt ris, kokta rotfrukter i/ur kosten.
  2. Begränsa intaget av fruktsocker främst genom att utesluta kolsyrade drycker – läsk.
  3. Begränsa/ta bort mejerivaror ut kosten.
  4. Begränsa köttintag till mest vild fisk, och vilt. Undvik gris och begränsa nöt till högst 300 gr per vecka. Genom punkt 3 och 4 minskar Du radikalt ditt intag av långkedjiga fettsyror som skapar inflammation – speciellt de första timmarna efter fettrik måltid. Ät istället fetter med kortare kedjelängder speciellt kokos och avokadofetter.
  5. Begränsa/ta bort ur kosten all mat som någonsin blivit upphettad över 100 grader.
  6. Begränsa expositionen för bakteriegiftet endotoxin och omvärldsgifter/pesticider.
  7. Begränsa expositionen för läkemedel.
  8. Ta så långt möjligt bort inflammationsframkallande proteiner som kasein (mejerivaror), gluten (vete, råg och korn) och zein (majs) ur kosten.
  9. Låt majoriteten av din kost vara färska råa grönsaker och frukter med låg sockerhalt, men gärna högre fetthalt, färska eller torkade kryddor och teer som nedsätter inflammation (olivte, yerba mate-te och grönt te).
  10. Ät rikligt med växtprotein/fiber/antioxidant-rika sädeskorn, fröer, ärtor, bönor, linser, mandel och nötter.
  11. Tillför rikligt av vitamin D, omega-fett, gurkmeja och probiotika – anti-inflammationens fyra hörnpelare.
  12. Praktisera om möjligt dygnsfasta d.v.s. ingen mat efter kl 18.00 och före kl 12.00 nästa dag.

Gör som vi och följ Stig på Facebook eller via hans blogg. Din mage kommer tacka dig.

Bengmark

Kommentera