Grönare jul!

Hälsa, Kost, ProRehab Lämna en kommentar  

Grönkål har länge varit en del av julbordet men har på senare tid blivit mer och mer populär i matlagningen. Grönkålen innehåller mest vitaminer av alla i kålfamiljen, bland annat A-, C-, E-, K- och B6 vitamin samt mineralerna järn och kalcium. Den är bakterie- och virusdödande och innehåller svavelhaltiga ämnen som motverkar inflammationer i kroppen. Som om inte detta vore nog, så innehåller den även karotenoider och selen som motverkar cancer.
Här följer ett spännande och lite annorlunda sätt att få i sig av nyttigheterna!

Grönkålschips
Riv grönkål i chipsstora bitar
Vänd runt i en bunke med olivolja och lite salt
Grädda i 200 grader 5-10 minuter, tills de är torra och spröda. Låt svalna innan du avnjuter dina superchips.

enkla-gronkalschips-lchf-640x640

Tips-vill du så kör du chipsen på knappt 50 grader i minst ett par timmar, så kan du bjuda även de som äter rawfood!

Vill du ha fler råd vad gäller mat och hälsa så hjälper gärna vår diplomerade kost och hälsocaoach Sandra gärna till.

God och grön jul önskar vi på ProRehab!

Kommentera